Translate

vrijdag 15 februari 2013

Oxaalzuur

Toen ik eerder postte dat rauwe cacao echt enorm gezond was, was ik nog niet op de hoogte van oxaalzuur in onze voeding. Velen van jullie weten vast dat je geen rauwe rabarber mag eten, maar dat wist ik niet. En waarom? Vanwege het hoge gehalte oxaalzuur. Als je dit in grote hoeveelheden binnenkrijgt, zal het zich binden aan calcium. Zo kun je calciumtekorten opbouwen of zelfs nierstenen krijgen! Reden te meer om op te passen dus.
Ik heb wat onderzoek gedaan naar oxaalzuur en kwam volgende resultaten uit.
- zoals de naam al doet vermoeden, is het een zuur, dat wil zeggen dat het bij oplossen in water H-ionen (waterstofionen) afsplitst waardoor een zure oplossing ontstaat
- het komt alleen voor in planten, zij maken dit als afweermiddel
- planten die veel oxaalzuur bevatten zijn o.a. cacao, spinazie, rabarber, postelein, snijbiet, citroenschil, soja, prei, pinda's, thee, peterselie, zoete aardappel, okra, pecannoten, limoenschil, tarwekiemen, zwarte peper, bessen, gember en nog een hele lijst
- er is normaal gezien geen probleem als je niet te veel zulke voedingsmiddelen eet en je genoeg calcium binnenkrijgt
- rauw eten is slechter dan gekookt eten
- door verhitting wordt het oxaalzuur niet vernietigd, maar als je het kookt en het kookwater weggooit, wordt het gehalte oxaalzuur verminderd
- oxalaat is oxaalzuur in vaste vorm
In ieder geval, geen rauwe spinazie meer eten in de vorm van groene smoothies of salade!

3 opmerkingen:

  1. Ik vond dit ! eindelijk wat cijfer sdus ik blijf gewoon mijn smoetie eten !
    Wat er wordt bedoeld is dat oxaalzuur de opname van calcium kan verstoren. Maar dan moet je bijzonder veel oxaalzuur innemen. Neem rabarber, de groente waar het meeste oxaalzuur in zit. Er zit 537 mg oxaalzuur in 100 gram rabarber. De laagst giftige dosis van oxaalzuur is 600 mg per kilo lichaamsgewicht. Laten we voor het rekengemak aannemen dat er 600 mg oxaalzuur in rabarber zit. Een gezond mens weegt al gauw 70 kilo. Dat betekent dat je 42000 mg mag eten, voordat je een vergiftigingsverschijnsel krijgt. Dat is 7 kilo rabarber! Dat krijgt een normaal mens niet in een dag naar binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Giftigheid is niet hetzelfde als het ontwikkelen van nierstenen !!!

    BeantwoordenVerwijderen