Translate

zondag 21 oktober 2012

Raw cacao nibs





Eindelijk, na weken wachten heb ik mijn hand kunnen leggen op een pak rauwe cacao nibs ! Toen ik in het Natuurhuis in de Otto Veniusstraat (http://hetnatuurhuis.be/) stond, twijfelde ik tussen de cacao bonen en de nibs, maar aangezien de nibs me praktischer leken, heb ik toch voor deze gekozen.
Qua voedingswaarde hebben beide voor- en nadelen. In de cacaobonen zitten er meer kcal en meer koolhydraten, maar weinig verzadigd vet. In de cacao nibs zit er veel (verzadigd) vet maar meer vezels en iets minder kcal. De verzadigde vetten in cacao zijn niet schadelijk voor je cholesterol, dus heb ik uiteindelijk de nibs meegenomen voor 9,99. Niet goedkoop, maar je betaalt iets voor die goedheid.

Cacao, en dan vooral rauwe -dus onverhitte- cacao is een van de meest krachtige voedingsmiddelen in de natuur. Zoveel goede stoffen in zo'n kleine boon !
Enkele voordelen
- het verbetert je cholesterol en verlaagt je bloeddruk
- rijk aan vezels
- rijk aan antioxidanten (al is het wetenschappelijk nog altijd niet zeker of die gezond zijn of niet)
- rijk aan flavonoiden (Die wel gezond zijn)
- bestrijdt caries
- cacao bevat stoffen die je humeur verbeteren

De bonen kun je pellen en zo als snack opknabbelen, of tussen je studentenhaver strooien. Rauw cacaopoeder kun je met (soja)melk vermengen, de nibs zijn goed voor over je boterham met lekkere notenpasta of boter. Je zou het voor een keer ook kunnen grillen, maar dan doe je natuurlijk al die goede eigenschappen teniet. Het is ook heerlijk in de muesli !

Het heeft in het begin wel een licht bittere smaak, dus als je enkel melkchocolade of pure chocolade van Cote d'Or eet, zou ik je aanraden om op te bouwen naar 70% cacao chocolade, vervolgens 85% en je dan pas aan rauwe cacao te wagen ;) Of er is ook nog een variant gezoet met agavesiroop, maar ik probeer zoveel mogelijk suiker te vermijden, en waarom sweet nibs kopen als je ook gewone nibs kunt halen ?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten