Translate

vrijdag 22 februari 2013

Geweekte muesli

Ik houd van muesli. Als ontbijt, als lunch of als tussendoortje, samen met een heel klein beetje sojamelk of gewoon een portie sojayoghurt. Ik kan er maar geen genoeg van krijgen! Er is echter een maar: muesli is samengesteld uit granen, noten en gedroogd fruit. Gedroogd fruit bevat veel suikers, maar er zit maar een kleine hoeveelheid in en dat kan dus geen kwaad. Granen en noten bevatten echter fytinezuur, een zogenaamd anti-nutrient. Fytinezuur heeft als eigenschap dat het bepaalde mineralen zoals calcium en zink bindt waardoor ze onopneembaar worden. Als je veel fytinezuur eet, loop je dus het risico om een mineralentekort op te bouwen, ook al eet je genoeg, gezond en gevarieerd. Fytinezuur zit ook in hogere concentraties in volkoren granen, dus tja, aan alles hangen voor- en nadelen. Maar gelukkig zijn er manieren om het gehalte fytinezuur te verminderen, en een daarvan is weken. Dat gaat niet met alles, maar met muesli wel. Ik was alleen benieuwd wat het resultaat dan zou zijn, omdat het dan helemaal zacht wordt. Het leek me niet heel erg smakelijk, maar viel eigenlijk reuzegoed mee! Het enige vervelende was het afgieten van water. Het resultaat deed me een beetje denken aan havermoutpap waar noten en rozijnen aan zijn toegevoegd.
Nu vroeg ik me dus af of je van muesli ook pap zou kunnen koken, omdat het in essentie graanvlokken zijn. Ik heb de moed niet dit uit te proberen, dus heeft iemand van jullie het al gedaan?
Muesli in papvorm wordt eigenlijk alleen maar aan baby's gegeven, maar na wat rondneuzen op Internet, vond ik het recept voor Bircher-muesli, iets dat tussen muesli en pap in zit. Ik heb het nog niet gemaakt, maar het lijkt me wel lekker!

1 opmerking:

  1. Ik zet muesli altijd een avond van te voren in de melk.
    Dan is het de vlgnde dag lekker zacht het fruit en de rozijnen zijn zo als je ze vers eet.
    Heerlijk,vind ik tenminste +'

    BeantwoordenVerwijderen