Translate

zaterdag 12 januari 2013

Sojamelk

Eerder heb ik het over yofu gehad, waarbij ik vooral blij was dat er een product zoals Sojade bestond met weinig toevoegingen, maar dat betekent niet dat Provamel een slecht merk is! Hun producten zijn CO2-neutraal, wat wil zeggen dat ze de broeikasgassen die ze uitstoten bij de producten, compenseren door bijvoorbeeld projecten te steunen. Een pluspunt! Provamel is het biologische zusje van Alpro Soya, maar beide hebben enkel niet genetisch gemanipuleerde sojabonen gebruikt.
Vroeger kocht ik altijd de ongezoete sojamelk van Alpro, maar er zaten toch flink wat stoffen in die ik liever niet wilde eten. Toen ik voor de eerste keer een natuurvoedingswinkel binnenkwam, zag ik in een oogopslag dat de biologische sojamelk helemaal niet duurder was. Geen enkel argument om het niet aan te schaffen dus! En toen ik laatst weer in de natuurwinkel was, wist ik dat dit nog steeds het product zou zijn dat ik in de toekomst zou meenemen. Hoewel ik soms ook amandelmelk drink, bevalt het me niet dat er daarvoor tapiocazetmeel wordt gebruikt. Bovendien is amandelmelk ook veel duurder.
De ingredienten bestaan maar uit 2 dingen: water en gepelde sojabonen. Beter kan niet. De voedingswaarde valt goed mee: 35 kcal per 100g, vergelijkbaar met magere melk, maar dan met 2.1g vet (waarvan 0.4g verzadigd).  Sowieso drink ik nooit melk als melk, maar gebruik het in bereidingen dus de smaak is voor mij goed genoeg, lekker neutraal. Er wordt in vraag gesteld of soja nu zo gezond is, maar zoals bij alles geldt: met mate kan geen kwaad, zeker omdat er oestrogeenachtige stoffen in soja zitten en ik die best kan gebruiken ;)
Voor 1l betaal je 1.65 euro. Een koopje als je het mij vraagt. Ik eet vaker yofu, maar sojamelk is zeker een welkome afwisseling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten