Translate

zaterdag 2 maart 2013

Granen

In de Goed Gevoel , niet van deze maand, was er een dossier gewijd aan granen. Pascale Naessens, auteur van Mijn Pure Keuken, ging ten rade bij haar 'leraar'. De Voedselzandloper van Kris Verburgh heeft het voedsellandschap volledig op zijn kop gezet en niet volledig onterecht, zo blijkt. Zo klinkt uit verschillende hoeken kritiek op granen en peulvruchten, onder meer door de paleo-eters of het Weston Price principe.
Maar wat zou je dan eten in plaats van granen? Kris Verburgh zegt havermout, Goed Gevoel zegt groenten en vlees en vis. En als je geen vlees of vis eet? Voedsel is een gevoelige en moeilijke kwestie geworden in onze maatschappij en dat is doodzonde. Verschillende bedrijven hebben er baat bij om wetenschappelijke onderzoeken te verdraaien en het is ook een feit dat het moeilijk is echt correct wetenschappelijk onderzoek te voeren. Want wat is oorzaak en wat is gevolg?

Dit is het eetpatroon dat beschreven staat in de Goed Gevoel.
's ochtends eerst sporten op nuchtere maag en daarna gemengd fruit
's middags salade met vlees of vis
's avonds groentes met vlees of vis
tussendoor het liefst niets, of anders noten

Ik heb er mijn persoonlijke bedenkingen bij, maar op zich kan ik er wel inkomen dat dit gezond zou zijn. Alleen, hoe kom je hierbij aan voldoende calorieen als je geen noten kunt, mag of wilt eten? Je kunt nog zoveel groentes en fruit eten als je wilt, daar heb je toch serieus wat van nodig en het is moeilijker om 10 appels te eten dan 10 sneetjes brood. En idealiter zouden we geen of zo weinig mogelijk vlees moeten eten, omdat het helaas niet duurzaam is. En ik nog steeds gruwel bij de gedachte. Voor mij is het nog even afwachten voor wat ik ga aanpassen aan mijn eetpatroon, maar ik ga wel proberen minder granen en brood te eten door het te vervangen voor veel fruit, toch nog wat knackebrod en geroosterde pompoen, pastinaak en zoete aardappel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten