Translate

woensdag 6 februari 2013

Amandelmelk


Omdat er nog steeds wordt getwijfeld aan hoe gezond soja is, drink ik niet te vaak sojamelk. Koemelk drink ik al helemaal niet: hoewel ik onlangs nog een onderzoek heb gezien waarin werd getoond dat melk wel gezond was, vind ik het ontwijs erg dat de kalveren daarvoor worden weggehaald bij de moeder. En om eerlijk te zijn: ik lust geen melk. Ik drink dus ook geen amandel- of sojamelk uit het vuistje, maar het is fijn om pap voedzamer te maken.
Amandelmelk is naar het schijnt heel gemakkelijk thuis te maken van rauwe, gepelde amandelen of amandelpasta zoals die van Carley's Organic. Maar aangezien ik geen krachtige foodprocessor of blender heb, houd ik het maar bij amandelmelk uit de winkel, zoals deze van Ecomil. Het prijskaartje is wel heel wat duurder: 2.79 euro versus 1.65 euro voor sojamelk, maar het mag wel eens, jezelf verwennen.
Over de gezondheidsvoordelen van amandelen heb ik het al eens eerder gehad, en amandelmelk is licht verteerbaar en bevat dezelfde gezonde vetten. De smaak is niet te beschrijven, heel anders dan die van sojamelk. De vloeistof is redelijk dun maar toch romig! De allereerste keer dat ik amandelmelk dronk, was echter die van Alpro Soya. Deze raad ik niet aan, want behalve suiker zitten er nog heel wat andere onnatuurlijke stoffen in.
Niet dat ik zo blij ben met deze.De ingredienten zijn amandelen, water, tapioca-zetmeel en natuurlijk aroma. Bij zoiets vaags krijg ik altijd een wrang gevoel, maar voorlopig heb ik nog geen beter alternatief gevonden. De voedingswaarde dan, per 100ml; 30 kcal, 2.1g vetten waarvan 0.2g verzadigd, 1.5g koolhydraten, 0.8g vezels en 0.9g eiwitten. In tegenstelling tot sojamelk, is het arm aan eiwitten. Maar gesteld dat we eigenlijk niet zoveel eiwitten nodig hebben (0.8g per kg lichaamsgewicht), is het ook geen ramp. Het is in ieder geval een smakelijk en licht alternatief. Ecomil verkoopt ook nog andere plantaardige melken, dus neem eens een kijkje in je natuurwinkel en laat je verrassen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten