Translate

woensdag 2 januari 2013

Kaneel

Een van mijn favoriete smaakmakers naast tabasco, is kaneel. Ik eet het elke dag wel een keer of twee, want het is lekker bij bijna alle soorten fruit en in het bijzonder bij appel. Het heeft echter een hele tijd geduurd vooraleer ik het lustte, want tot ik 16 en 1/2 jaar oud was, lustte ik het totaal niet. Sterker nog, ik werd zelfs misselijk van het alleen maar al te ruiken. Nu ben ik er echter verzot op en zou het niet kunnen missen in de keuken, niet alleen vanwege de smaak. Het heeft namelijk een gunstige invloed op je bloedsuikerspiegel en je cholesterol.

Kaneel is afkomstig van een boom: het bestaat uit de binnenbast van de scheuten van de kaneelboom. Er bestaan vele varianten, maar daar ga ik niet verder over uitweiden. Je vindt het in de supermarkt in de vorm van poeder of stokjes. Het poeder is lekker voor over je appels of havermoutpap, de stokjes zijn ideaal om mee te koken met een hartige soep of stoofpot.
Al eeuwenlang worden er gezondheidsvoordelen aan kaneel gekoppeld, en niet voor niets. Kaneel zou namelijk verwarmend, antisceptisch, krampwerend en tegen winderigheid werken, bijgevolg is het dus goed bij verkoudheid en koorts, als thee voor een goede bloedsomloop, bij vermoeidheid, diarree, indigestie, buikkrampen en gevoelige darmen.
Daarbij moet je denken aan volgende: een lepel honing met kaneel, lauwwarm water met honing en kaneel in variabele verhoudingen.

Kaneel dient vermeden te worden tijdens de zwangerschap, omdat dit een prikkelende werking zou kunnen hebben. Ook bevat kaneel onder andere coumarine, dat bij dieronderzoeken kankerverwekkend bleek te zijn. Of dit ook bij mensen zo is, moet nog onderzocht worden, maar het voedingscentrum raadt alvast aan niet te veel kaneel op 1 dag te eten. Nu ben ik over het algemeen absoluut geen fan van het voedingscentrum, maar zorg dus dat je niet elke dag bij wijze van spreken een potje kaneel leeg eet, en alles is oke. Ik raad ook biologische kaneel aan, aangezien die niet bespoten is geweest.

Heb jij nog leuke kaneel ideeen? Post ze!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten