Translate

woensdag 21 november 2012

Emmerlingbrood

Emmerlingbrood
Verleden week kocht ik dit brood bij het Natuurhuis en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben! Het is een zuurdesembrood, en de ingredienten zijn: bruine kaf emmer, water, zeezout, desem (emmer, water). Vrij van toevoegingen dus en van biologische teelt. Het smaakt ook echt best zuur, zoals zuurdesembrood hoort te smaken. Nog een pluspunt is de stevigheid: je hebt een goede bite. Het is wel niet het goedkoopste brood: 4.35 euro. Ik heb dit brood in zijn geheel meegenomen, maar je kunt het ook daar laten snijden, wat ik je overigens ten stelligste aanraad want dit is zo hard om te snijden. Door de stevige textuur is het heel vullend, en zul je minder beleg nodig hebben door dikkere sneetjes, wat je dan weer kcal bespaart, want we worden niet dik van brood maar van beleg!

Maar wat is emmer eigenlijk?
Goede vraag! De eerste keer dat ik het las, werden mijn ogen zo rond als schoteltjes. Want een emmer, dat is toch een vat met hengsels eraan?! Maar emmer is een graan, meer bepaald een tarwevariant. Tegenwoordig wordt dit graan nog maar weinig geteeld, wat je kans vergroot om een niet gemanipuleerd graan in je handen te hebben. De graankorrels of meel ervan heb ik in ieder geval niet gevonden en in de gewone supermarkt zul je het ook niet gauw vinden. Het is de voorloper van durumtarwe (wordt gebruikt voor pasta en couscous) en van kamut, dus we kunnen het met gerust hart beschouwen als een oergraan.

Overigens, De consequente biobakker verkoopt het emmerlingbrood, dus mocht je het niet kunnen vinden in het Natuurhuis, kun je altijd bij hen aankloppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten