Translate

woensdag 15 mei 2013

Natriumbicarbonaat

Op 1 mei had ik een potje natriumbicarbonaat gekocht. Mijn mama was namelijk jarig die dag en ik wilde haar verrassen met een instant cakeje. Er zijn op Internet genoeg recepten te vinden van zogenaamde 'cake in a mug' maar die recepten vereisen allemaal bakpoeder. Dus ik naar de supermarkt en naar de bakpoeder staan staren. Nu is een cake natuurlijk niet het gezondste wat je kunt eten, maar om bakpoeder te kopen waar ook nog eens E-nummers aan toegevoegd zijn? Nee dank je. Ik had al gelezen dat natriumbicarbonaat een goed alternatief was, dus dat werd meegenomen. Je kunt het gebruiken zoals bakpoeder, maar dan moet je er zelf nog een zuur (karnemelk, yoghurt, citroensap, azijn) aan toevoegen. Werkt perfect! Je kunt natriumbicarbonaat ook nog voor andere dingen gebruiken. Op het busje van Cérébos staat:
- over je tandpasta strooien voor wittere tanden
- bestrijdingsmiddelen verwijderen op groentes en fruit: 1 soeplepel per liter water om mee te wassen
- een theelepel per 500g meel/bloem om deeg te doen rijzen
- bewaart de kleur en smaak van groenten en verkort de kooktijd: 1/2 theelepel per liter kookwater

Geweldig toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten