Translate

maandag 11 maart 2013

Pure chocolade met zoetstoffen uit stevia

Cavalier is een Belgisch chocolademerk dat vanaf de goedkeuring van de zoetstoffen van de steviaplant al chocolade op de markt brengt dat gezoet is met steviolglycosiden. Ze hebben echter nog een andere lijn in hun assortiment, iets waar ik zaterdag achter ben gekomen bij de Colruyt. Een merk genaamd dulcisana. De verpakking ziet er aantrekkelijk en eenvoudig uit, heel groen!
Er is echter een ding dat me stoort: op de verpakking staat 85% cacao, maar als we de ingredientenlijst eens gaan bestuderen, valt er iets op.
Ingredienten: cacaomassa, voedingsvezels (dextrine, inuline, oligofructose), zoetstoffen (erythritol, steviolglycosiden), cacaoboter, emulgator: sojalecithine, natuurlijk vanillearoma. Cacao: minimum 82,4%
82,4% cacao is helemaal niet hetzelfde als 85% cacao. Maar desondanks verkies ik toch de Lindt excellence tablet, ook al zit daar rietsuiker in. Ik word niet blij van sojalecithine en aroma's en dat zit niet in de Lindt chocolade (alleen een Bourbon vanillestokje!). De rietsuiker zal ik er dan op de koop toe bij nemen, want het is niet alsof ik zo vaak chocolade eet. Niet-rauwe cacao bevat minder oxaalzuur, maar stiekem hoop ik toch nog eens echte rauwe chocolade te eten en te proeven of het zo'n groot verschil is.
Qua voedingswaarde scoort deze chocolade beter, per 100g bevat het namelijk: 432 kcal, 34,8g vet waarvan 21,9g verzadigd, 18,7g koolhydraten waarvan 3,2g suiker en 8,7g polyolen (suikeralcoholen), 34,8g vezels, 5,3g eiwitten en 0,02g zout.
De reep is verdeeld in kleine rechthoekjes, makkelijk doseerbaar.
En hoe zit het dan met de smaak? Kan dit zo goed zijn dat je nooit meer andere wil? Laten we eerlijk zijn: nee. Er is niets mis met de zoetheid zoals sommige mensen van stevia denken, maar ik mis het intense en het lichtbittere van de cacao. Het smelt ook niet echt weg op de tong. Als je moet kiezen tussen echt goede chocolade en deze, zou ik toch voor de echt goede gaan, ook al bevat deze net wat minder kcal. En de vergelijking met rauwe chocolade moet ik nog maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten