Translate

zondag 17 maart 2013

Edamame





gedopte 
peulen
Vanwege mijn Aziatische achtergrond en mijn vegetarische voorkeuren, zijn jonge sojabonen iets dat hier geregeld op tafel komt. Het zijn ook de enige bonen die mijn zusje lust. We hebben een kieskeurige eter hier in huis, maar dat ben ik ook natuurlijk ;) En behalve het feit dat er hier niets anders in gaat, is er nog een andere reden om ze te eten: ze zijn supergezond! Behalve bij je avondeten als vleesvervanger, kun je ze namelijk ook knabbelen als tussendoortje. Weinig snacks zijn zo gezond en op Internet lees je dat ze steeds populairder worden. Er zijn zelfs vegetarische salades waar edamame in is verwerkt! In het begin wist ik niet wat het was, want wij noemen het anders, maar ik ben er gauw genoeg achtergekomen. Je koopt ze in de toko. Je kunt ze zowel gedopt als ongedopt kopen en ze zijn makkelijk te bereiden. Gewoon een pot op het vuur zetten, water laten koken en de bonen erin gooien. De gedopte gooit mijn mama soms in een koekenpan met wat arachide-olie, wortel en ui. Als je ongedopte koopt, bijt je de peul open en kun je de bonen zo opeten. Lekker!
Net zoals alle sojaproducten, zijn ze rijk aan isoflavonen waardoor ze klachten bij de menopauze kunnen verlichten. Dus net zoals alle sojaproducten is het een beetje betwijfelbaar of dat uiteindelijk gezond is of niet, maar rond soja zijn er nog veel onopgeloste mysteries en het is nog te vroeg om er zinnige uitspraken rond te doen.

Voedingswaarde per 100g: 81 kcal, 8.47g eiwitten, 4.45g vet waarvan 0.617g verzadigd, 6.53g koolhydraten waarvan 0.43g suiker, 0.8g vezels.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten