Translate

zaterdag 2 februari 2013

Verloren groente: boerenkool/krulkool


Tot ik vorige maand in Bioplanet kwam, had ik alleen maar van boerenkool gehoord. Ik dacht dat het hetzelfde was als de savooikool die ik dikwijls in de supermarkt zag liggen, maar eigenlijk had ik het dus nog nooit gezien. Dat komt doordat het hier (in Vlaanderen) blijkbaar zelden wordt verkocht. Maar omdat boerenkool eigenlijk DE gezondste groente is, had ik me al als doel gesteld om het ooit te eten. Dat was me al gelukt met mijn smoothie, maar eigenlijk is het me gelukt dankzij de diepvriesafdeling van de Bioplanet. Want deze boerenkool is van bio-dynamische teelt en draagt het Demeter-keurmerk, kostte iets rond de 2 euro en is makkelijk te portioneren.
Boerenkool is rijk aan kalium, ijzer, calcium (dat bovendien ook nog eens goed opneembaar is), omega 3 vetzuren, vitamine C en vitamine K. In Amerika is het een ware hype ('kale') en terecht! Oneerlijk dat wij hier moeten achterblijven, maar weet in ieder geval dat je je als Nederlander gelukkig mag prijzen wanneer je weer eens boerenkoolstamppot eet, want daarmee doe je je lichaam een geweldig cadeau.
Vanavond at ik het bij gebrek aan groente gewoon opgewarmd. De smaak is redelijk neutraal, maar als je het bijkruidt met wat sojasaus, bosui, gember, knoflook en chilipeper geweldig!
Zet het vaker op het menu, en zeker in de winter want boerenkool is een rasechte wintergroente en kan temperaturen tot - 15 graden overleven.
Het is ietwat calorierijker dan sla: 40 kcal per 100g, maar dat weegt niet op tegen al de voordelen die het met zich meebrengt. Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten