Translate

maandag 25 februari 2013

Recept: zonnebloempittenpasta


lekker op crackers
Laatst had ik een zakje van 250g zonnebloempitten van horizon gekocht voor mijn moeder. Ze is namelijk dol op die van de Marokkaanse winkel, die echter geroosterd en extra gezouten is. Ik dacht dat dit misschien een beter alternatief was. Helaas, mijn cadeautje viel niet in de smaak: deze zonnebloempitten zijn al gepeld, en mijn moeders grootste genot aan zonnebloempitten eten is juist het pellen. Ze heeft er ongeveer 50g van gegeten en de rest is voor mij. Nu moet ik zeggen dat ik geen grote fan ben van zonnebloempitten om zo te eten, dus wat doe je er dan mee? Juist ja, met de staafmixer mengen tot een pasta om op brood te smeren. Gezonde vetten! Ook lekker om bij wat rauwkost of fruit te eten.

Ingredienten
- 200g zonnebloempitten
- sap van 1/2 citroen
- extra ingredienten naar keuze: tomaat, komkommer, bieslook, courgette, prei, mango, chilipeper, basiliucm  (pesto!) etc., zodat het net als die van Streich wordt!

Werkwijze
Nogal simpel: week de zonnebloempitten minstens 24u in water om het fytinezuurgehalte te verminderen. Gooi in de blender/mengkom van de staafmixer, voeg citroensap toe en mix. Het duurt wel even voor het allemaal glad en smeuig is, want de pitjes zijn redelijk moeilijk weg te werken, maar geduld is het toverwoord. Voeg er daarna de extra ingredienten naar keuze toe, dek af en bewaar. Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten