Translate

zondag 3 februari 2013

Biona en adzukibonen


Kennen jullie het merk Biona al? Ik niet, tot ik (alweer) in de Bioplanet een blikje adzukibonen zag liggen.Wat is daar speciaal aan, vraag je je af? Om te beginnen had ik nog nooit adzukibonen gegeten, hoewel deze heel erg gezond schijnen te zijn en vooral gewaardeerd worden in de macrobiotische keuken. En ten tweede omdat aan dit blikje geen suiker of zout is toegevoegd. Nu is aan de meeste biologische merken geen suiker toegevoegd, maar overal zit wel zout in. Dat klein beetje zal vast geen kwaad kunnen, maar ik vind het toch leuker dat er ook een alternatief zonder zout is. Nieuwsgierig geworden ging ik een kijkje nemen op hun site en wauw, wat een overvloed aan lekkere dingetjes! Het is een Engels merk, dus je kunt hier niet alles vinden, maar ik weet al wat ik ga kopen als ik naar Londen ga. Als jij nog plekken weet waar ze deze producten verkopen, laat gerust een reactie achter!

De boontjes smaken vrij neutraal. Persoonlijk eet ik het liefst linzen of kikkererwten, maar adzukibonen zijn ietsje meliger en zoeter dan zwarte of witte bonen. In China worden ze gebruikt om rodebonenpasta van te maken, samen met wat suiker en dat wordt als zoete vulling gebruikt voor van alles en nog wat, zelfs voor ijs! Ze zijn net als alle peulvruchten rijk aan eiwitten (7.5g per 100g) en vezels en arm aan vetten. Een blikje bevat 230g bonen netto en 100g bonen bevatten 130 kcal en 24.8g koolhydraten. Jum. Lekker om in een stoofschoteltje te laten sudderen of bij de aardappeltjes te eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten