Translate

maandag 14 januari 2013

Rauwe cacaopoeder


Eerder had ik al geschreven over de voordelen van (rauwe) cacao, maar inmiddels is het merk dat ik toen kocht niet meer te koop in de natuurwinkel waar ik vaak kom. Tja, wat doe je dan? Nu liggen er producten van Iswari en hoewel daar op zich niets mis mee is, ligt de prijs toch wat hoger voor de cacaonibs: ongeveer 6 euro voor een zakje van 125g. Het was dan ook een logische beslissing om over te stappen op het cacaopoeder, dat ongeveer 9.50 euro kost voor 250g. Qua voedingswaarde is het niet helemaal hetzelfde. Per 100g bevat rauw cacaopoeder 433 kcal, 26g eiwitten, 53g koolhydraten, 12g vet en 26g vezels. Veel meer koolhydraten en veel minder vet dus, maar dat maakt verder niet zoveel uit als je een evenwichtige voeding hebt.
Ik had wel gezegd dat de toepassingen van cacaopoeder mij eerder beperkt leken, maar daar moet ik nu toch van terugkomen. Dit komt omdat ik bij cacaopoeder toch terug aan Nesquick-toestanden moest denken, iets waar ik absoluut niets van moet hebben sinds ik een keer mijn chocomelk had overgegeven. Tegenwoordig maakt de geur van die cacaofantasie me al misselijk. Maar nee, dit is anders.
Wat een enorme smaakexplosie toen ik het over de muesli strooide. In een woord: fenomenaal. Het is net alsof je pure chocolade aan het eten bent zonder te hoeven kauwen! Ik ben om. Je zou het ook over 'melk' heen kunnen strooien, dan smaakt het waarschijnlijk wat naar chocomelk. Of over een smoothie of (havermout)pap (dan is het wel niet meer rauw) voor een gezonde boost. Zelf beveelt Iswari chocolademousse aan. Dat zie ik voorlopig nog niet zitten, maar ik ben in ieder geval fan van cacaopoeder geworden.  Met 250g doe ik gemakkelijk 2 maanden, aangezien poeder amper iets weegt.
Natuurlijk gaat er af en toe toch niets boven een stukje chocolade, maar voor elke dag wat geweldige voedingsstoffen van cacao binnen te krijgen verkies ik toch dit. Jum!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten